catatan kedua

salam,
terlalu banyak yang berlaku dalam seminggu ini. terlalu sibuk pula untuk menulis. sibuk ya sibuk... dalam sedar atau kita terlalu sibuk dengan hidup ini dan secara spesifiknya kita terlalu sibuk dengan dunia. dunia yang kita akan tinggalkan tak berapa lama lagi.

cuba kita hitung hari-hari yang kita lalui. apa yang kita buat? cemerlangkah hari-hari yang kita lalui? andainya cemerlang, ukuran kecemerlangan kita hanya dunia atau termasuk akhirat.

sama ada sedar atau tidak, kecemerlangan kita selalu diukur dari kaca mata Barat @ yahudi. berjaya atau cemerlang selalunya kita sandarkan kepada kekayaannya. Benarkah begitu...

Sedar atau tidak yang lebih kita pentingkan adalah duit kita yang ada di dalam bank, kereta apa yang kita bawa, rumah kita yang kita duduk, kejayaan duniawi anak-anak kita, sekolah atau kolej anak-anak dan lain-lain perkara dunia.. cuma pernahkah kita fikirkan bahawa ada yang lebih penting iaitu bekalan kita ke dunia sana. dunia yang kekal abadi. cuba renung diri dan muhasabahkan diri kita. cukupkah bekalan kita di sana nanti. apa kebajikan yang kita bawa cukup untuk kita atau dosa yang bertimbun akan menghantar kita ke neraka ALLAH.

"Dihiaskan (dan dijadikan indah) kepada manusia; kesukaan kepada benda yang diingini nafsu, iaitu perempuan dan anak-pinak; harta benda yang banyak berpikul-pikul daripada emas dan perak, kuda peliharaan yang tangkas lagi terlatih dan binatang ternak serta kebun tanaman. Semuanya itu ialah kesenangan hidup di dunia. Dan (ingatlah), pada sisi Allah ada tempat kembali yang sebaik-baiknya (iaitu syurga)" (Surah Ali Imran, ayat 14).

Percayalah perencanaan Yahudi terlalu halus. pelbagai yang ada di dunia ini berpunca dari perencanaan mereka. Kita dihanyutkan dengan dunia percintaan ciptaan yahudi. Dari cintakan manusia, cintakan dunia, cintakan harta, cintakan pangkat dan cintakan kebebasan, tiada yang lepas dari ciptaan Yahudi. yahudi mengajar kita cintakan pasangan dan kita diajar untuk berdating, berpegangan tangan sehinggakan kita terlalai dan menerima sentuhan tangan antara lelaki dan perempuan adalah perkara yang dibenarkan dan tiada salahnya. Yahudi mengajar kita cintakan harta dan kita didedahkan bahawa kekayaan itulah kebahagiaan. sapa yang tidak sukakan kekayaan yang menjamin kita untuk mampu memperolehi setiap yang boleh dibeli di dunia ini. cuma kita lupa bahawa kekayaan tidak menjamin kita ke syurga ALLAH. yahudi mengajar kita cintakan pangkat dan kita hingga terlalu ghairah untuk mengejar pangkat sehingga melupakan pangkat cuma menjamin kita dihormati atau mungkin ditakuti oleh masyarakat. Tapi soalannya adakah kita cuma mengejar sanjungan masyarakat dan melupakan bahawa redha ALLAH itu teramat penting. dan berbahagialah orang yang hidupnya dengan redha ALLAH.

DAlam kesibukan kita di dalam dunia ini, ingatkah kita pada ALLAH. terlunaskah suruhan Nya tertegahkan laranganNya atau kita hanya terbuai oleh perkara-perkara mubah (harus). mendengar muzik itu harus, makan itu harus, minum itu harus, bersantai itu harus, main itu harus dan terlalu banyak perkara-perkara harus di dalam hidup ini. harus itu tidak salah tetapi terlalu banyak perkara harus akan membuatkan kita jadi lalai. Lalai dan mengertikan apa tujuan hidup, atau terlupakan kita dengan firman ALLAH " tidak aku jadikan jinn dan manusia itu melainkan untuk beribadat kepada KU".

Ibadat
juga sering disalah tafsirkan kepada beribadat di tikar sembahyang atau lebih mudahnya perlakuan kita untuk mendekatkan kita dengan ALLAH iaitu sembahyang, puasa, membaca quran dan lain-lain. tahukah kita semua perkara mubah boleh membawa kita kepada takrifan ibadat itu sendiri. Lupakah kita dengan hadis Nabi Muhammad (SAW):

عن أمِيْرِ المُؤْمِنِيْنَ أبِيْ حَفْصٍ عُمَرَ بْنِ الخَطَّاب رَضِيَ اللهُ عَنْهُ قَالَ: سَمِعْتُ رَسُولَ ا للهِ
صلى الله عليه وسلم یَقُولُ: (( إِنَّمَا الأَعْمَالُ بِالنِّيَّاتِ وَإِنَّمَا لِكُلِّ امْرِئٍ مَا نَوَى فَمَنْ آَانَ تْ
هِجْرَتُهُ إِلىَ اللهِ وَرَسُولِهِ فَهِجْرَتُهُ إلى اللهِ ورَسُولِهِ وَمَنْ آَانَتْ هِجْرَتُهُ لِدُنْيَا یُصِيْبُهَا أَوِ امْرَأَ ةٍ
یَنْكِحُهَا فَهِجْرَتُهُ إِلَى مَا هَاجَرَ إِلَيْهِ)) . رواه إماما الحدثين أبو عبد الله محمد بن إسماعيل بن
إبراهيم بن المغيرة بن بردزیة البخاري، وأبو الحسين مسلم بن الحجاج بن مسلم القشيري
النيسابوري في صحيحيهما اللذین من أصح الكتب المصنفة.
Daripada Amirul Mukminin Abu Hafsin 'Umar ibn al-Katthab r.a. beliau berkata: Aku mendengar
Rasulullah SAW bersabda:
Bahawa sesungguhnya setiap amalan itu bergantung kepada niat, dan bahawa sesungguhnya bagi setiap
orang apa yang dia niatkan. Barangsiapa yang hijrahnya menuju kepada Allah dan RasulNya, maka
hijrahnya kepada Allah dan RasulNya. Barangsiapa yang hijrahnya kerana dunia yang dia mahu
mencari habuannya, atau kerana seorang perempuan yang dia mahu kahwininya, maka hijrahnya ke
arah perkara yang ditujuinya itu.

Sedar atau tidak setiap pergerakan kita perlu dengan niat fi sabilillah atau ke jalan ALLAH. Berapa orang antara kita yang keluar bekerja dengan niat untuk memcari rezeki yang yang halal untuk anak isteri, berapa ramai antara kita akan memulakan setiap pekerjaan dengan Bismillah dan apabila selesai mengucapkan Alhamdulillah. Semua itu adalah ibadat.

akhir kalam ingatlah firman ALLAH
"Wahai orang-orang yang beriman! Peliharalah diri kamu dan keluarga kamu dari Neraka yang bahan-bahan bakarannya: Manusia dan batu (berhala); Neraka itu dijaga dan dikawal oleh malaikat-malaikat yang keras kasar (layanannya); mereka tidak menderhaka kepada Allah dalam segala yang diperintahkan-Nya kepada mereka, dan mereka pula tetap melakukan segala yang diperintahkan." (At-Tahriim: 6)

No comments:

Post a Comment