catatan ketiga

salam,

sejak bermulanya usaha memboikot barangan berkaitan dengan israel Laknatullah ni, sedikit sebanyak kesukaran saya dan keluarga rasai. ya lah kebanyakan barangan kegunaan terlalu berkait rapat dengan barangan tersebut contohnya MAGGI dan NESTLE. dulu minat sangatlah minum MILO dan NESCAFE tetapi kini terpaksalah tukar kepada VICO dan INDOCAFE. dulu makanla Mi MAGGI, Sos MAGGI tapi sekarang ni tukarle pi lain-lain brands. Dulu anak pakaila HUGGIES la ni pun dah tukar pi brand lain. terlalu banyak kebiasaan yang terpaksa ditukar. Tu tak termasuk lagi dengan kebiasaan makan di KFC dan Mc Donald. tapi tiada perjuangan,tanpa pengorbanan.

dalam proses mengubah dan mencari kesesuaian produk, terbit rasa kecewa bila mana rata-rata produk kegunaan seharian di monopoli oleh pihak asing. mana produk muslim yang mampu menyelit di celahan-celahan produk asing ini. dalam diam saya mengakui bahawa kita sendiri yang tak pernah membantu untuk mempromosi atau menyokong produk muslim. saya sendiri pernah berpendapat bahawa produk muslim ini mahal kalau dibanding dengan produk lain. contoh paling senang adalah pembiayaan rumah Bank Islam jauh lebih tinggi dari Bank-bank konvensional lain.

Semalam 11/2/2009 saya bersama keluarga berkira-kira untuk mencari juadah makan malam. nak masak isteri kata dah tak sempat tambahan lagi Arief HAfiy merengek sejak siang ditambah lagi dengan keletihan bekerja, jadi sekeluarga bergerak di sekitar Shahab Perdana, Alor Star. Alhamdulillah yang dicari terpampang di depan mata. memang sejak timbul berita yang mengatakan restoran ini akan dibuka, kami ternanti-nanti bila dan kini kami pasti ianya dah dibuka bila melihatkan ramai orang berpusu-pusu masuk ke restoran ini. cuma hati kecil ini bertanya-tanya bila boleh beli memandangkan ramai orang sedang beratur-atur untuk memesan. Bila kereta berada di hadapan restoran tersebut saya menyuruh Arief Haikal dan Arief Hakimi turun beratur sementara saya mencari parking.

Alhamdulillah, parking kosong ada di depan mata. walaupun bukan tempat parking tetapi ditepi kedai aksesori Brothers saya letakkan kereta saya dibelakang sebuah kancil. Isteri sejak tadi menyatakan hajat nak belanja kami sekeluarga terus bergegas masuk ke restoran tersebut dan saya ditinggalkan dengan Arief Hafiy di luar. Memang saya tak berniat nak masukpun mamandang kan Arief Hafiy memang tak suka tempat-tempat sejuk. Arief Haaziq dan Ayesha Farha yang pada mulanya mengikut mamanya keluar mendapatkan saya kemungkinannya boring memandangkan masih panjang lagi barisan.

hampir setengah jam kemudian, isteri keluar bersama 2 plastik. anak-anak melompat kegirangan, mungkin impian nak makan ayam goreng dah tertunai. saya akui sejak kempen Boikot ni, KFC dah jadi tempat larangan bagi saya. sam juga dengan anak-anak, no KFC and no McD.

Cuma hati masih tertanya-tanya pengganti KFC dan ada bila pula nak muncul pengganti McD. Apapun terima kasih Radix Fried Chicken (RFC)




No comments:

Post a Comment